Donatiepagina blunders - Letsgroo
21872
post-template-default,single,single-post,postid-21872,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.4,vc_responsive
 

Donatiepagina blunders

De fondsenwerver die nu nog altijd denkt dat online marketing niet relevant is, behoort inmiddels tot een uitstervend ras. Vele goede doelen in Nederland krijgen een niet te verwaarlozen deel van hun donaties online binnen.

 

Goede doelen hebben steeds meer kennis en ervaring in het inzetten van online media. Ook de websites van veel organisaties zijn goed ingericht om online donaties te ontvangen. Toch is het de moeite waard om de donatiepagina – de belangrijkste pagina van de website van jouw organisatie – nog eens onder de loep te nemen.

 

Kleine nuances op deze pagina maken het verschil tussen een lage conversie en succesvol online fondsenwerven. Wij noemen een aantal blunders dat je bij het opzetten van jouw donatiepagina zeker moet zien te vermijden.

 

Zeven donatiepagina blunders

 

1. Geen call to action

Vergeet om een duidelijke ‘’call to action’’ op iedere pagina van je site te zetten of plaats de link of button onderaan in je site (bijvoorbeeld alleen in de footer).

 

2. Ingewikkeld formulier

Maak het donatieformulier formulier onaantrekkelijk en onhandig om te gebruiken. Zorg er vooral niet voor dat het voor de bezoeker direct duidelijk is dat hij weinig moeite hoeft te doen om jouw formulier te gebruiken.

 

3. Geen keuze

Eenmalig doneren of juist iedere maand? Iedere maand een bescheiden bedrag of jaarlijks een flinke donatie? Als je dit soort opties niet heel duidelijk in je formulier inbouwt weet je zeker dat je flink wat donaties gaat missen.

 

4. Geen informatie

Geef op de donatiepagina vooral niet kort en duidelijk weer wat je met het geld van de donateur gaat doen. Je zou er zomaar voor kunnen zorgen dat je bezoeker makkelijk kan beslissen of- en welk bedrag hij gaat geven!

 

5. Veel afleiding

Je donatiepagina staat vol met links, banners of andere zaken die je bezoeker afleiden. Het formulier met de keuze opties is eigenlijk ondergeschikt.

 

6. Geen nieuwsbrief

Zorg er vooral niet voor dat donateurs zich binnen het donatieformulier direct kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Je wilt donateurs in de toekomst natuurlijk niet via email blijven betrekken bij jouw activiteiten.

 

7. Niet voor mobiel

Jouw donatiepagina werkt niet op een smartphone. Is ook niet nodig, want serieuze donateurs bezoeken jouw site alleen via een computer.

 
Wil je meer weten hoe je de donatiepagina verbeterd?
Maak kennis met Let’sgroo! Let’sgroo is het online bureau van Mindwize. Let’sgroo combineert de ruim 20 jaar successen in direct mail van Mindwize met de kennis en ervaring van onze online specialisten. Neem nu contact met ons op!

Tags: