Vijf tips om donateurs te bedanken voor hun gift - Letsgroo
21907
post-template-default,single,single-post,postid-21907,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.6,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.4,vc_responsive
 

Vijf tips om donateurs te bedanken voor hun gift

Vijf-tips-om-donateurs-te-bedanken-voor-hun-gift

Vijf tips om donateurs te bedanken voor hun gift

Non-profit organisaties zijn vaak afhankelijk van contributies van donateurs. Het belang van een professionele dankbrief kan hierbij niet worden onderschat. Het verhoogt de kans een langetermijnrelatie uit te bouwen en in contact te blijven met je donateur. Hier volgen vijf bruikbare tips om de donateur oprecht te bedanken voor hun gift.

 

1. Personaliseer je dankbrief

Richt je dankbrief altijd aan de organisatie zelf. Een donateur wil zich gewaardeerd voelen en zit niet te wachten op een automatisch gegenereerde brief. Vermeld het specifieke bedrag van hun contributie waarmee je waardering toont voor hun bijdrage.

Wees je ook bewust van de status van de donateur. Een nieuwe donateur kan je bv. een link sturen om zich in te schrijven op je nieuwsbrief. Je toont hiermee interesse om een langetermijnrelatie op te bouwen . Belangrijke bestaande donateurs kan je uitnodigen voor een groot event of gala.

 

2. Let op toon en stijl van de brief

De toon bepaalt het gevoel dat een donateur overhoudt na het lezen van een dankbrief. Een formeel opgestelde brief kan al snel afstandelijk en ongeïnteresseerd overkomen. Een vriendelijke, persoonlijke benadering werkt vaak beter. Schrijf zoals je het zou vertellen.

Gebruik vaker het woord jouw dan mijn. Hierdoor ontstaat er een band met de donateur en leg je de nadruk meer op de impact van zijn bijdrage dan op de verwezenlijkingen van je eigen organisatie.

 

3.Vermeld de doeleinden van de donatie

Een donateur hecht grote waarde op welke manier er met zijn bijdrage wordt omgegaan. Schets daarom geen té algemeen beeld maar maak het concreet. Verwijs naar eerdere verslagen of acties door middel van foto’s, video of testimonials. Je geeft blijk dat zijn bijdrage ter goeder trouw en voor de juiste doeleinden wordt besteed.

 

4. Dank de supporter, niet de donateur

Een donateur wordt niet graag gezien als bank. Leg de nadruk daarom niet té vaak op het specifieke bedrag wat is gedoneerd maar eerder hoe zijn contributie het verschil heeft gemaakt voor het goede doel dat je beoogt. Dit leidt tot meer waardering voor de gift en verhoogt de kans dat de donateur een volgende keer opnieuw zal doneren.

 

5. Blijf in contact met de donateur

Hengel in een dankbrief nooit specifiek naar nóg meer geld. Je bent de donateur erkentelijk voor zijn gift. Verwijs daarentegen naar hyperlinks van jouw nieuwsbrieven, website en sociale media-kanalen. Beschrijf een toekomstig event waar ze jouw goede doelen live in action kunnen zien. Vermeld in je brief tenslotte de naam van een contactpersoon binnen je organisatie waarmee de donateur in contact kan blijven.

 

Wil je meer weten hoe je donateurs moet bedanken voor hun gift?

Maak kennis met Let’sgroo! Let’sgroo is het online bureau van Mindwize. Let’sgroo combineert de ruim 20 jaar successen in direct mail van Mindwize met de kennis en ervaring van onze online specialisten. Neem nu contact met ons op!